TEACCH
Vi arbejder med elementer fra TEACCH metoden
TEACCH metoden
Vi arbejder med elementer fra TEACCH metoden.
Teacch kaldes på dansk: struktureret, visualiseret specialpædagogik.
De 8 hv’er er vigtige elementer for vores arbejde med den enkelte, når vi skal udarbejde dag eller arbejdssystem. De 8 hv’er skaber indenfor autismen en gensidig forventningsafstemning som skaber forudsigelighed for den enkelte.
- Hvad skal jeg lave – Indholdet i det jeg skal lave.
- Hvorfor skal jeg lave det – Skabe det mening for mig?
- Hvornår skal jeg lave det – Klokkeslet?
- Hvor skal jeg lave det – Hvor skal det foregå?
- Hvem laver jeg det med – Pårørende, andre beboere, medarbejdere?
- Hvordan laver jeg det – Hvilken metode skal jeg bruge?
- Hvor længe laver jeg det – Hvor lang tid tager det?
- Hvad skal jeg lave bagefter – Hvad skal jeg bagefter?
Når vi laver et arbejdssystem til den enkelte er de vigtigste 4 elementer følgende:
- Hvilket arbejde?
- Hvor meget arbejde?
- Hvordan ved personen at det skrider fremad og er slut?
- Hvad skal personen bagefter?
Det er ikke alle med autisme, der bryder sig om disse skemaer, piktogrammer m.m.
Nogle kan føle sig mindre værd eller barnlige hvis/når de får introduceret piktogrammer.
Det er vigtigt for os, at der skabes en forudsigelig hverdag, uden at have disse tanker om sig selv.
Personaleplaner -Ugeplaner - Madplaner
Her ses et eksempel på vores white board tavle fra opholdsstuen, så alle beboer ved hvem der kommer i løbet af ugen og hvad vi skal have til aftensmad. Denne oversigt er også muligt at få over i egen lejlighed, hvis dette ønskes.