TEACCH

Vi arbejder med elementer fra TEACCH metoden

TEACCH metoden

Vi arbejder med elementer fra TEACCH metoden.
Teacch kaldes på dansk: struktureret, visualiseret specialpædagogik.

De 8 hv’er er vigtige elementer for vores arbejde med den enkelte, når vi skal udarbejde dag eller arbejdssystem. De 8 hv’er skaber indenfor autismen en gensidig forventningsafstemning som skaber forudsigelighed for den enkelte.

  • Hvad skal jeg lave – Indholdet i det jeg skal lave.
  • Hvorfor skal jeg lave det – Skabe det mening for mig?
  • Hvornår skal jeg lave det – Klokkeslet?
  • Hvor skal jeg lave det – Hvor skal det foregå?
  • Hvem laver jeg det med – Pårørende, andre beboere, medarbejdere?
  • Hvordan laver jeg det – Hvilken metode skal jeg bruge?
  • Hvor længe laver jeg det – Hvor lang tid tager det?
  • Hvad skal jeg lave bagefter – Hvad skal jeg bagefter?

 

Når vi laver et arbejdssystem til den enkelte er de vigtigste 4 elementer følgende:

  • Hvilket arbejde?
  • Hvor meget arbejde?
  • Hvordan ved personen at det skrider fremad og er slut?
  • Hvad skal personen bagefter?

Det er ikke alle med autisme, der bryder sig om disse skemaer, piktogrammer m.m.
Nogle kan føle sig mindre værd eller barnlige hvis/når de får introduceret piktogrammer.
Det er vigtigt for os, at der skabes en forudsigelig hverdag, uden at have disse tanker om sig selv.

Personaleplaner -Ugeplaner - Madplaner

Her ses et eksempel på vores white board tavle fra opholdsstuen, så alle beboer ved hvem der kommer i løbet af ugen og hvad vi skal have til aftensmad. Denne oversigt er også muligt at få over i egen lejlighed, hvis dette ønskes.